Här är Audi Q6
Nya Audi Q6 byggs på PPE-plattformen, som utvecklats tillsammans med Porsche, och är alltså Audis motsvarighet till Porsche Macan.
Ny elektrisk drivlina och drivbatteri
När du delar utvecklingsteknik med Porsche är det inte vilka VAG-delar som helst som hamnar i bilen.
Audi pratar om ”kraftfulla, kompakta och högeffektiva elmotorer samt ett nyutvecklat litiumjon-batteri bestående av tolv moduler och 180 prismatiska celler” som har en bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 netto) vilket ska ge en räckvidd på upp till 623 km för Audi Q6 e-tron och 591 för SQ6 e-tron.
Systemeffekten för vanliga Q6 ligger på 285 kW (388 hk) medan SQ6 e-tron får en systemeffekt på upp till 380 kW (490 hk) när launch control är aktiverat. Accelererationen från 0 till 100 km/h går på 5,9 sekunder respektive 4,3 sekunder med launch control. Bilarnas maxhastighet är 210 respektive 230 km/h.
Audi meddelar också att de senare ska presentera ytterligare två bakhjulsdrivna versioner där en av dessa kommer att fokusera på räckvidd, medan den andra ska bli instegsmodellen i Q6 e-tron-serien.
800-voltsteknik med bankladdning och 270 kW maxladdning
Tack vare 800-voltsteknik och en maximal laddeffekt på 270 kW kan Audi Q6 e-tron laddas under korta laddningsstopp. Upp till 255 km kan laddas på bara tio minuter på en laddstation med tillräcklig effekt. 10–80 procent ska ta cirka 21 minuter.
Enligt Audi går det fort tack vare ”intelligent, högeffektiv och
förutseende värmestyrning” Q6 är även utrustad med Plug & Charge som gör att bilen identifierar sig vid kompatibla laddsstationer när laddkabeln sätts i och laddningen påbörjas utan att du behöver en app eller laddkort.
Om en laddningsstation arbetar med 400-voltsteknik kan Audi Q6 e-tron för första gången möjliggöra bankladdning. 800-voltsbatteriet delas automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt. AC-laddning med upp till 11 kW är möjlig med vanliga hemmaladdare.
Med bromskraftsåtervinningen kan Audi Q6 e-tron återvinner upp till 220 kW energi.
Världens första aktiva digitala ljussignatur
En mjukvarumodul i en av de fem domändatorerna i Audi Q6 e-tron möjliggör unika ljussignaturer. I andra generationens digitala OLED-baklyktor genererar de sex OLED-panelerna med totalt 360 segment en ny bild var tionde millisekund med hjälp av en specialutvecklad algoritm.
I fronten skapas den aktiva digitala ljussignaturen genom samspelet mellan algoritmen och tolv segment som dimmas upp och ner. Baktill används alla digitala OLED-segment. De enskilda ljussegmenten samverkar så att ljussignaturens totala ljusintensitet inte varierar.
För första gången kan de digitala OLED-baklyktorna kommunicera målinriktat med bilens omgivning (Car-to-X). Audi har också tagit säkerhetsfunktionerna till en ny nivå. Det närhetsavkänningssystem som redan finns till andra Audi-modeller har i nya Q6 e-tron utökats med kommunikationsljuset som varnar andra trafikanter för olycks- och haveriplatser. Utöver den vanliga bakljusgrafiken visar kommunikationsljuset en statisk bakljussignatur med integrerade varningssymboler i samband med kritiska kör- eller trafiksituationer.
Tekniken, som debuterar i Audi Q6 e-tron, sätter också nya standarder när det gäller individualisering.
Med totalt upp till åtta digitala ljussignaturer i de nydesignade dagsljusen i Matrix LED-strålkastarna och i de digitala OLED-bakljusen 2.0 kan ägaren individualisera sin Q6 e-tron på ett helt nytt sätt.
En helt ny interiördesign
Q6 får en helt ny typ av interiör som vi inte sett i Audis bilar tidigare. En panoramadisplay integrerar både förarinstrumentet och infotainmentskärmen och det finns även en passagerardisplay som kan underhålla passageraren fram utan att föraren kan se vad som händer på skärmen.
Audi har skapat något som de kallar ”Softwrap”. Ett mjukvadderat parti som sträcker sig från dörrarna över hela förarplatsen till mittkonsolen. Kupén består av högkvalitativa material, varav somliga återvunna.
Med Q6 tar audi head up-displayen till nya nivåer med ett nytt augmented reality-format där relevant information projiceras på ett stort, vinklat bildplan över vindrutan mot föraren. Där visas relevant information som hastighet, vägmärken, assistans- och navigationssymboler. Bildens virtuella avstånd skapar intrycket av att de visade elementen svävar upp till 200 meter bort och därmed integreras sömlöst i verkligheten. Informationen kan tolkas snabbt utan att föraren blir distraherad. Synfältet för augmented
reality-funktionen motsvarar en diagonal på ca 88 tum sett från förarplatsen.
Självklart har Q6 också en AI-assistent som ska kunna användas för att styra många funktioner i bilen.
Audis nya infotainmentsystem bygger på Android Automotive som operativsystem och kan OTA-uppdateras kontinuerligt. Därtill finns det massor med appar som kan installeras.
Bang & Olufsen fortsätter att leverera ljudsystem till Audi och i Q6 finns det så klart som tillval. Totalt får du då 20 högtalare med 830 watts effekt där fyra av dessa är integrerade i framsätenas nackskydd (!).
Storlek och utrymmen
Audi positionerar Q6 mellan Q4 och Q8 och bilen har längd på 4 771 millimeter, bredd på 1 993 millimeter och höjd på 1 648 millimeter. Detta ska enligt Audi ge ”maximalt utrymme, komfort och användbarhet i vardagen”. Med ett axelavstånd på 2,9 meter får det plats både passagerare och tillräckligt med bagage.
I kupén finns gott om förvaringsutrymmen och stuvfack. Den ökade komforten i mittsätet bak är typisk för en elbil med långt axelavstånd som saknar kardantunnel. Bagageutrymmet erbjuder 526 liter förvaringsutrymme. Om baksätet fälls ut ökar förvaringsutrymmet till upp till 1 529 liter.
Baksätena kan dessutom fällas separat (40/20/40). Och det finns en frunk som rymmer 64 liter. Maximal släpvagnsvikt är 2 400 kilo
Ett nytt chassi
Eftersom Audi Q6 delar plattform med Porsche Macan är chassit utvecklat för körglädje. Audi pratar om ”en exakt definierad set-up-filosofi”, att ”styrlederna är placerade framför bärarmarna” (för första gången på en Audi), något som ska ge ”förbättrade kinematiska egenskaper”.
Bilen är i fyrhjulsdriven men vridmomentfördelning har ett tydligt fokus på bakhjulen. Därför sitter det nu bredare sulor bak än fram på en Audi.
För Q6 e-tron finns tillvalet adaptiv körassistent plus som använder högupplösta kartdata och svärmdata från andra fordon som samlats in i molnet för att förbättra hanteringen av Q6 e-tron i kombination med acceleration, hastighetshållning, avståndshållning och filhållning. Med hjälp av den insamlade informationen beräknar bilen en virtuell rutt och följer den så säkert och bekvämt som möjligt över hela hastighetsområdet och i köer.
Parkeringshjälp bak, farthållare, filbytesvarnare, effektivitetsassistent, aktiv frontassistent och en distraktions- och trötthetsvarnare är standard redan från lanseringen. Fler hjälpsystem och ett säkerhetspaket finns i olika utrustningspaket.
Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas från och med vecka 13 och ska levereras till de första kunderna sommaren 2024. Grundpriset för Q6 e-tron quattro är 885 000 kronor och med Proline kostar den från 899 000 kronor. Priset för Audi SQ6 börjar på 1 123 400 kr.