För klent: nu höjer VW dragvikten med 200 kg på redan typgodkända ID.-bilar
Volkswagen har varit för mesiga med dragvikterna på sina ID.-bilar och kundernas kritik har inte låtit vänta på sig. 1.000 kilo för bakhjulsdrivna modeller och 1.200 kilo för fyrhjulsdrivna diton är i futtigaste laget.
Nu har Volkswagen Personbilar Sverige sökt och beviljats dispens hos Transportstyrelsen att få använda ett åttaprocentsvärde för vägens lutning, vilket höjer den maximala släpvagnsvikten med 200 kg för de eldrivna ID.-modellerna ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer. I Sverige används normalt sett ett värde som är fastställt utifrån tolv procents lutning, det vill säga en brantare lutning av vägen.
Volkswagen skriver i ett pressmeddelande att för att den höjda maximala släpvagnsvikten ska gälla krävs en ny registreringsbesiktning. I samband med den behöver speciella dokument lämnas till bilbesiktningsföretaget. En ny kompletterande typskylt med den högre vikten måste också monteras på bilen intill den befintliga typskylten, vilket ska ske inför besiktningen.
En Volkswagen-återförsäljare hjälper kunden med dokumenten och beställning av den kompletterande typskylten. Ägaren står för kostnaden för registreringsbesiktningen och typskylten samt eventuell kostnad för hjälp med montering av den självhäftande typskylten. Efter besiktningen blir den högre vikten införd i bilens registreringsbevis. Även tågvikten höjs med 200 kg.
Dispens behöver sökas för varje bil där kunden vill höja släpvagnsvikten i efterhand. Även nya fabriksbeställda bilar omfattas av detta krav. Med dispensen får de bakhjulsdrivna versionerna av ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer dra maximalt 1.200 kg (utan dispens: 1.000 kg) och de fyrhjulsdrivna versionerna 1.400 kg (utan dispens: 1.200 kg). ID.7 och ID.7 Tourer erbjuds än så länge med bakhjulsdrift, men fyrhjulsdrift kommer inom kort att erbjudas även till dessa modeller.