Elektriska G-wagen är här!
Det fullständiga namnet är Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology och enligt Mercedes är den bättre i terrängen än den bensin- och dieseldrivna versionen.
Eldrivna G-Klass är byggd på samma typ av ramkonstruktion som alla föregångare sedan premiären 1979. För den elektriska varianten har dock konstruktionen modifierats och förstärkts för att också rymma den elektriska drivlinan. Batteriet på 116 kWh är monterat i ramen och ger bilen en låg tyngdpunkt. Batteriet skyddas av en 26 mm tjock och 57,6 kg tung platta som är fäst i ramen med fler än 50 stålskruvar.
Bilen har även kvar kombinationen med dubbel länkarmsfjädring fram och stel bakaxel, den sistnämnda helt nyutvecklad.
Fyra motorer och elektroniska diffspärrar
Den elektriska drivlinan på bilen är helt unik. Fyra elmotorer på tillsammans 587 hk och 1.164 Nm är monterade på ramen i anslutning till var sitt hjul. Räckvidden anges till upp till 473 km enligt WLTP. Batteriet kan laddas med upp till 200 kW DC och 11 kW AC.
Prestandan är brutal: 0–100 går på 4,7 sekunder och toppfarten är 180 km/tim.
G 580 klarar stigningar på upp till 45° och sidolutningar på 35°. Vadningsdjupet är 85 centimeter, hela 15 cm högre än på modeller med förbränningsmotor. Markfrigången är 25 cm.
Diffspärrarna är kvar i digital form vilket betyder att de fyra motorerna ger kraft till var sitt hjul med helt individuell kontroll av både gas och broms. Allt sköts automatiskt.
Inkopplingsbar lågväxel sköts genom att varje motor har en egen växellåda med mekanisk reduktionsväxel som styrs centralt.
De fyra motorerna ger också bilen helt nya möjligheter till manövrering. G-Turn gör det möjligt att låta bilen snurra runt sin egen axel på lösa underlag och nästan bokstavligen talat vända på en femöring.
G-Steering gör det möjligt att få en ytterst snäv vändradie i terräng eller på lösa ytor. Här fås bilen att svänga runt det inre bakhjulet.
Bilen har också en intelligent krypfunktion (crawl) som kan beskrivas som en farthållare för terrängkörning. Farten kan ställas i tre steg och föraren kan sedan helt fokusera på terrängen och bilen sköter gaspådrag för optimal dragkraft i varje situation.
De första exemplaren av elektriska G 580 kommer till Sverige efter sommaren.