Den svenska bilparken både minskar och blir äldre
På fem år har bilar som är 15 år och yngre minskat med 195 100 fordon. Samtidigt har den kvarvarande bilparken åldrats till nästan 15 år i snitt.
En kraftig ökning av exporten i kombination med en minskad nybilsförsäljning är huvudförklaringarna samtidigt som det finns stora skillnader i beståndsutveckling bland märkena.
Detta riskerar att påverka omställningen till nyare miljöeffektivare fordon.
Av Sveriges totalt 6,34 miljoner personbilar utgör 15-årsparken 63 procent eller 3,97 miljoner bilar. På fem år har 15-årsparken minskat med 4,7 procent eller 195 100 fordon. Under samma period har Sveriges befolkning i åldern 20–80 år ökat med 143 000 personer och antalet innehavare av B-körkort har under samma period ökat med 246 000 stycken.
Samtidigt som 15-årsparken har minskat har den genomsnittliga bilåldern för den totala personbilsbilparken (i trafik/avställda) ökat från 13,4 till 14,8 år på fem år.
Trenden är också att bilar som skrotas blir allt färre och äldre. För tio år sedan blev en personbil i Sverige 17,5 år. Idag körs en bil till den blir 19,5 år.
Minskningen av 15-årsparken beror dels på en minskad nyregistreringen av bilar. De senaste fem åren har det registrerats 12,6 procent färre bilar än under perioden 2014-2018.
En annan orsak till beståndsutvecklingen är den rekordhöga exporten där andelen laddbara bilar ökat samtidigt som bilarna är allt yngre. Under 2023 exporterades hela 153 600 personbilar varav 73 procent var under tio år i fordonsålder.