Citroën har levererat årets snyggaste elbilskoncept
Franska Citroën har alltid gått sin egen väg. Det sägs till och med att deras otroliga gashydrauliska fjädring räddade livet på president Charles de Gaulle vid ett mordförsök.
1970 presenterades Citroën SM för världen. Det var då världens mest avancerade fordon med mekaniskt kurvljus, nivåreglerat chassi, regnsensor och en hydraulisk styrning utan mekanisk koppling. Den strömlinjeformade karossen, med bredare spårvidd fram än bak, gjorde SM till oerhört högfartsstabil. Kaross och motor utvecklades i samarbete med Maserati. Faktist var bilen så dyr och avancerad att tillverka att Citroën gick i konkurs 1974 och fick slås samman med Peugeot. I dag är SM är ett eftertraktat samlarobjekt.
Nu har DS (som är Citroëns lite finare märke) släppt en hyllning till SM som de kallar Tribute (vilket betyder hyllning på franska).
– Vi inspirerades av att studera flera SM-modeller och de gav intrycket av att de flög över vägen, säger Frédéric Soubirou, som är chef för extriördesign hos DS Automobiles.
Nytolkningens linjer är verkligen en snygg uppdatering av de klassiska formerna hos SM. Färgen Gold Leaf fanns till och med som tillval 1971. Interiören är en orgie i ljust läder och alcantara och digitala skärmar. Tyvärr har originalets underbara knappar fått stryka på foten.
Sannolikheten att DS skulle sätta Tribute i produktion är väl ytterst liten. Men visst skulle det vara roligt om hela internet samtidigt skulle säga ifrån att detta faktiskt är en bil som DS ska tillverka?
Under tiden får vi mest se Tribute som ett designprojekt och ett konstverk att beundra.