BMW:s elbilsförsäljning ökar
BMWs första nio månader 2024 visar både negativa och positiva siffror. Den tyska biltillverkarens totala försäljning har minskat med 4,5 procent men elbilsförsäljningen har ökat med 19,1 procent globalt jämfört med 2023. I en benhård marknad visar BMW att deras elbilar står sig starka mot konkurrenterna.
– Våra elbilar lockar kunder över hela världen vilket framgår av den betydande tvåsiffriga tillväxten i vår elbilsförsäljning under årets första nio månader. Vi ökade också vår försäljning i Europaregionen. Vårt attraktiva modellsortiment, som är designat för teknologisk öppenhet, fick draghjälp på marknaden, trots de utmanande förhållandena överlag. BMW-varumärket tog marknadsandelar i Europa och överträffade avsevärt regionens totala marknad, säger Jochen Goller, styrelseledamot för BMW AG ansvarig för kund, varumärken, försäljning.
Totalt levererade BMW 266 151 enheter, och särskilt populära bland bilköpare är elbilarna BMW iX1 och BMW i4. Bilmodellen Mini, som ingår i BMW Group, har hittills i år bidragit med 16 536 levererade elbilar. Enbart i Sverige har 3 416 eldrivna BMW och 269 eldrivna Mini levererats de första 9 månaderna av året.