Begagnad bil för 100000 kronor tänk på detta

Begagnad bil för 100000 kronor tänk på detta

Köpa bil
Lästid 4 min
Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Publicerad lördag 14 oktober 2017
Begagnad bil för 100000 kronor tänk på detta

Med tillräckligt mycket pengar kan du köpa en bra, begagnad bil som rullar problemfritt. Men det farligaste du kan göra är att snåla på fel saker. De här viktiga punkterna måste du ha koll på för att få bästa ekonomin i ditt bilägande.

Sammanfattning, så här minimerar du bilkostnaderna:

  • Köp begagnat, istället för nytt.
  • Välj en liten bilmodell.
  • Välj bort automatlåda och fyrhjulsdrift.
  • Välj en bensinmodell istället för dieselmotor.
  • Välj något av de minst effektstarka motoralternativen.
  • Låg körsträcka är viktigare än ålder. Slitage och reparationer kommer efter lång körsträcka.
  • Välj bilmodell efter ditt vardagsbehov. Kör du familjen till fjällen en gång per år så hyr en större, fyrhjulsdriven bil istället.
  • Kontrollera serviceintervall för den bilmodell du ska köpa. Kanske väntar en ”storservice” inom kort, som är extra dyrbar. Ett kamremsbyte kan exempelvis kosta 10.000–20.000 kronor.

Har man behov av bil men vill sänka månadskostnaden för detta är en begagnad bil ett bra alternativ. En begagnad bil blir klart billigare jämfört med att köpa nytt eller privatleasa en ny bil.

Bilhandlare BMW

Den främsta anledningen till att nya bilar blir dyra i drift är dold för många, tyvärr. Ni kan glömma bränsleåtgång, försäkring och service – det absolut dyraste på en ny bil är värdeminskningen. Att bilen tappar i värde syns inte förrän det är dags att sälja – och då kan det bli en chock!

Första året tappar bilen som mest i värde, andra året något mindre och tredje året börjar kurvan räta ut sig något. Men riktningen nedåt är obönhörlig. Riktigt gamla bilar, som är 20 år eller äldre, har dock liten värdeminskning. På äldre bilar är det skick och körsträcka som helt bestämmer värdet.

På tre år tappar de flesta bilar mellan 25-35 procent i värde, ibland mer. Bilar som har lång körsträcka tappar givetvis mer i värde. ”Normal” körsträcka är cirka 1.500 mil per år. Den här värdeminskningen gräver ett djupt hål i din plånbok, oavsett om du köpt ny bil eller privatleasar.

Då är det mera ekonomiskt fördelaktigt att köpa en begagnad bil, men hur mycket ska den få kosta? Det viktigaste rådet är att inte köpa en halvbillig eller billig bil som kanske ligger i området 30.000–60.000 kronor. Har man tur fungerar allt och utan reparationer kan det bli billiga mil. Men om något skulle gå sönder är det svårt att inte reparera, alternativen är att köra bilen till skroten eller sälja som defekt – vilket inte ger många tusenlappar tillbaka.

Bilhandlare BMW bilhall

Låt oss ta ett exempel. En sju år gammal dieselbil med många mil på mätaren köps in för 50.000 kronor. Men efter några månader går partikelfiltret sönder och måste bytas, annars fungerar inte avgasreningen. En sådan reparation kan kosta 30.000 kronor. Då är fyndbilen inte så billig längre!

Då är det betydligt bättre att gå upp i prisklass och leta begagnad bil runt 100.000 kronor. Om man väljer en bilmodell som inte är allt för stor och dyr från början går det att hitta exemplar som både är relativt nya och inte körts så många mil.
För att få ut maximalt av sina pengar gäller det att noga överväga storleken på bil. Stora bilar är alltid dyrare och visst kan rejält med utrymme vara praktiskt. Men behöver du verkligen en så stor bil? Hur ofta då? Är det motiverat att köpa en stor kombi som du bara utnyttjar till fullo en eller två gånger per år? Stora bilar drar dessutom mer bränsle och har högre försäkring.

Om vi använder Volkswagen som exempel så kanske du siktat in dig på en Passat kombi som familjebil. Då skulle vi råda till att istället provköra en Golf kombi istället, obetydligt mindre lastvolym men klart billigare. Samma sak om du funderar på en Golf – ta då en provtur med Polo istället och upptäck hur praktisk den är (till ett lägre pris).

Automatlåda är skönt, men minst 10.000 kronor dyrare och förmodligen något du kan avstå. Samma sak med fyrhjulsdrift. Dieselmodeller är alltid dyrare i grunden och det avspeglas i begagnatpriserna – välj bensinmotor istället. Effektstarka motorer är dyrare, förmodligen klarar du vardagskörningen i en mindre och billigare motor som dessutom drar mindre bränsle.
Förutom lång körsträcka är även skicket avgörande för värdeminskningen. Rostfläckar, bucklor och sliten inredning drar ner värdet rejält. Det kan även ”fel färg” göra, liksom en bil med låg utrustningsnivå. Om du inte är så fåfäng går det alltså att välja en något bedagad, men billigare bil.

Som alltid gäller det att välja begagnad bil med omsorg. Serviceboken måste vara ifylld, besiktningsprotokoll sparade, mätarställningen kontrollerad, ägarbilden glasklar, och så vidare. Absolut vanligaste felen på begagnade bilar rör elektronik och elkomponenter, kontrollera därför alla elektriska funktioner innan köp. Extra viktigt är också att luftkonditioneringen fungerar – en trasig kompressor kan kosta 15.000 kronor att byta. Allt måste funka – reparationer kan bli dyrt.

Alternativet till att köpa en bil runt 100.000 kronor är att leta upp en äldre bil kring 20.000. Då är säkerhetsnivån och miljöanpassningen klart sämre jämfört med en nyare bil. Men har man riktig tur går det att köra problemfritt och billigt i några år. Det är dock ett rent lotteri. Skulle det uppstå ett större fel är det bara att bita i det sura äpplet och köra gamlingen till skroten.

Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Uppdaterad onsdag 22 november 2023
Publicerad lördag 14 oktober 2017

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil