Bästa 911:an – manuell låda och bakhjulsdrift
Varför är Mazda MX-5 världens mest sålda sportbil? För att den är enkel, lätt och rolig att köra. Porsche 911 har svällt till enorma proportioner jämfört mer originalet och blivit allt med komplicerad i jakt på prestanda. Men så finns det guldkornen i modellfloran som prioriterar engagemang framför komfort. Om en 911 GT3 Touring är för dyr kan du få en budgetversion i form av 911 T för halva priset!
Enligt Porsche handlar 911 Carrera T "om att fokusera på det väsentliga. Fokus på smidighet, lägre vikt och en emotionell ljudkuliss, tillsammans med den sexväxlade manuella växellådan." Den perfekta Carreran för purister.
Men Porsche är smarta och vet hur man tjänar pengar. Därför erbjuds nu Carrera T för första gången även som cabriolet.
Carrera T har lättviktsrutor, reducerad ljudisolering, 6-växlad manuella växellåda och väger i sin lättaste konfigurationen med skalstolar 1 478 kilo. 40 kg mindre än 911 Carrera.
Men där GT3 Touring får en galet ylande 4.0-liters sugsexa får T samma 3.0-liters turbosexa som Carrera. Dock är den långsammare till 100 km/h med 0,4 sekunder. Tacka den manuella lådan för det för Carrera är PDK only. I detta fall är det alltså inte dåligt att T är långsammare än Carrera …
Eftersom det är en konst att köra en manuellt växlad bakhjulsdriven bil med svansmotor och 394 hästar har Porsche installerat en autoblip-funktion som matchar motorns varvtal med den lägre växeln för att avvärja jobbiga situationer. Som tur är går funktionen att stänga av för häl/tå-purister.
Sport Chrono-paketet med Track Precision-appen är standard på 911 Carrera T. Så även bakaxelstyrning som standard i kombination med en mer direkt styrutväxling på framaxeln, vilket, enligt Porsche "optimerar köregenskaperna".
De nya modellerna kan beställas från och med nu. Priserna inklusive moms börjar på 1 500 000 kronor för 911 Carrera T och 1 630 000 kronor för 911 Carrera T Cabriolet.
Hoppas att Porsche överväger att bygga en R igen …