Audi lanserar nytt bilmärke i Kina
Audi introducerar ett nytt varumärke exklusivt för den kinesiska marknaden. Nya varumärket AUDI saknar de ikoniska fyra ringarna och stavas med versaler. De första modellerna ska börja säljas redan nästa år och nu har Audi presenterat det första eldrivna konceptet AUDI E.
– Genom att lansera detta nya varumärke för elektriska och intelligenta modeller i Kina bryter Audi ny mark för att ta sig in i ett nytt och mer tekniskt kunnigt kundsegment, berättar Gernot Döllner, vd för Audi.
AUDI E positionerar sig som en Sportback och har slanka ytor, ett stort glastak och en sluttande taklinje. Elbilen mäter 4 870 mm på längden, 1 990 mm i bredd och 1 460 mm på höjden och har ett axelavstånd på 2 950 mm.
Under huven finns det två elmotorer som ger en effekt på 570 kW och 0-100 km/h går på 3,6 sekunder. Batteriet har en kapacitet på 100 kWh som ska ge en räckvidd på 70 mil. Enligt Audi ska man kunna ladda upp till 37 mils räckvidd på 10 minuter.
Interiören i AUDI E är elegant och bekväm, utformad som en uppkopplad oas som passar den urbana livsstilen i Kinas megastäder. Bilen erbjuder en rad digitala funktioner, inklusive den AI-drivna assistenten AUDI Assistant samt kontrollsystemet AUDI Control. Med tryckkänsliga paneler får föraren intuitiv kontroll över infotainmentsystemet, vilket ger en mer personlig och smidig upplevelse – perfekt anpassad för kinesiska förare.
Audi har inlett ett nära samarbete med kinesiska SAIC Motors, som ska utveckla bilarna. Samarbetet har gjort det möjligt för Audi att korta utvecklingstiden på bilarna med 30 procent.
Det är ännu oklart om de SAIC-utvecklade bilarna kommer att säljas på andra marknader. För närvarande fokuserar Audi på att stärka sin position i Kinas snabbt växande elbilsmarknad.