Många är nyfikna på elbilens intåg på marknaden och vill dra sitt strå till stacken när det gäller att ställa om till en fossilfri bilpark. Utbudet ökar hela tiden och nu finns det massor av lätt begagnade elbilar på marknaden för dig som inte vill vänta länge på din nya pärla. Vi pratade med Sofia Granfors som är Head of e-mobility på Volkswagen Group för att få höra om hennes tankar kring omställningen och vad man bör tänka på när man står inför frågan om man ska gå över till en laddbar bil.
Om jag är tveksam till om en elbil verkligen fungerar för mig, vad är då detviktigaste att tänka på? Är laddhybrid ett bra sätt för att ”vänja sig” vid ettnytt drivmedel?
Många som funderar på att köpa elbil känner sig oroliga för om den publika laddningen verkligen räcker till för att klara lägre resor. Det är viktigt att man istället flyttar fokus till sitt vardagliga körmönster och tittarpå hur långa sträckor man normalt kör en vecka. Väldigt stor del av laddningen kommer att ske hemma under natten. För de allra flesta kommer det dessutom att räcka att ladda ett par gånger i veckan eftersom att batterierna blir större och vi kör relativt korta sträckor. En laddhybrid kan absolut vara ett alternativ under en övergångsperiod för att känna på livet med elbil, framförallt om man kör längre sträckor. Däremot tror jag inte att laddhybriden är framtiden, med två olika drivlinorkommer den att bli betydligt dyrare än den rena elbilen.
I slutänden är det ju så att det ofta blir plånboken som styr vilken bil man faktiskt har råd att köpa. Är det dyrare att äga en elbil och hur tror du att prisutvecklingen kommer se ut?
Under de närmsta åren kommer det att lanseras en rad nya elbilar till bra priser och inom en snar framtid kommer inköpspriset för elbilar att ligga i nivå med konventionella bilar. Man ska också komma ihåg att vi i Sverige har en miljöbonus på upp till 60000 kronor för att främja försäljning av elbilar medan man för bilar med högra utsläpp får betala allthögre skatter. Jag tycker att man ska titta mer på TCO (total cost of ownership) när man ska köpa en ny bil, d.v.s. vad det faktiskt kostar att äga bilen. El är betydligt billigare drivmedel än både bensin och diesel, man slipper höga skatter och dessutom är servicebehovet lägre vilket innebär att i slutänden kan det ändå bli billigare med elbil redan nu.
Alla tillverkare lanserar nya laddbara bilar på löpande band nu. Hur tror duatt de laddbara begagnade bilar som finns på marknaden nu kommer att stå sig i värde? Är det stora skillnader mellan laddhybrider och rena elbilar?
Eftersom att laddbara bilar är ett relativt nytt fenomen finns fortfarande begränsat med begagnade laddbara bilar. Många laddbara bilar exporteras dessutom idag till andra länder (t.ex. Norge) där efterfrågan är väldigt stor. Jag tror att efterfrågan på laddbara bilar kontinuerligt kommeratt stiga även i Sverige och att andrahandsvärdet därför kommer att vara bra. Vi ser ju att stor del av de nya laddbara bilarna säljs idag till företag. När dessa sedan kommer ut som begagnade öppnas en möjlighet för privatpersoner att köpa en billigare laddbar bil. Utvecklingen gör att räckvidden på elbilar blir längre, vilket naturligtvis kan påverka efterfrågan på befintliga bilar men man ska komma ihåg att alla inte behöver enorm räckvidd utan klarar sig utmärkt med dagens nivåer. Tack vare generösa batterigarantier kommer det fortfarande vara attraktiva bilar. Det finns ett större utbud av laddhybrider än rena elbilar vilket möjligen skulle kunna påverka andrahandsvärdet men det är nog marginellt.
Ibland hör man ju att elbilar är sämre för miljön, stämmer det verkligen?
Det stämmer inte. Titta man på hela bilens livscykel, d.v.s. både tillverkning och användning, är elbilen den mest CO2-effektiva drivlinan. Vår kommande elbil ID.3 tillverkas dessutom helt CO2-neutralt genom helaproduktionskedjan. Både leverantörer av t.ex. battericeller och vår fabrik i Zwickau använder 100 % grön el i tillverkningen och där det inte går att undvika CO2-utsläpp ännu klimatkompenserar vi. Sen är det kundens ansvar att ladda bilen med förnybar el. I den svenska energimixen har vi väldigt stor del förnybar el, vilket gör elbilen optimal att köra här.
Det pratas också mycket om att infrastrukturen kring laddning inte hängermed i samma takt. Har vi brist på laddstationer idag?
Det stämmer att laddinfrastrukturen inte har hängt med i samma takt som utvecklingen av elbilar. Däremot händer det otroligt mycket just nu, många företag investerar i laddinfrastruktur och antal laddpunkter ökar hela tiden. Vi ser att publika snabbladdningsnätverk växer fram, traditionella mackar kompletterar pumparna med laddningsstationer och snabbmatskedjor längs vägarna investerar i laddare för att vi även ska kunna fylla på bilen med energi under matstoppet. Det är också viktigt att komma ihåg att majoriteten av all laddning sker i hemmet, vilket innebär att de allra flesta sällan kommer att vara i behov av publik laddning.
Här kan du hitta Waykes utbud av elbilar från DasWelt Auto.