Glasförsäkring – villkor och kostnad varierar kraftigt – det här måste du ha koll på
Stenskott och sprickor i vindrutan drabbar de flesta bilägare. Men innan skadan skett måste du kolla villkoren hos ditt försäkringsbolag. Det finns tusenlappar att spara genom att göra ett smart val.
• Vindrutor kan vara dyra att byta ut, läs på vad som gäller i dina försäkringsvillkor.
• En spricka börjar ofta som ett litet stenskott. Dessa går att laga, till en mycket låg kostnad.
• Gör du ett smart val av försäkring går det att spara flera tusenlappar vid byte av vindruta.
Tyvärr är det inte alls ovanligt med stenskott och sprickor i vindrutan. Men när bilägaren uppsöker sin glasmästare för att byta rutan kan kostnaden bli en chock. Det gäller att läsa på vilka villkor som gäller och välja rätt försäkringsbolag.
Den främsta anledningen att kostnaderna skiftar så mycket är att försäkringsbolagen har två olika metoder att reglera reparationen: med en fast självrisk eller med procent av kostnaden. Den fasta självrisken brukar ligga kring 1.500–2.000 kronor, procentsatsen är oftast 35 procent.
För att använda ett enkelt räkneexempel så kan vi säga att en vindruta kostar 10.000 kronor, 35 procent är då 3.500 kronor. Har man istället ett försäkringsbolag med fast självrisk på 1.500 kronor är ”vinsten” 2.000 kronor.
En enklare vindruta som kostar 5.000 kronor har en 35-procentig självrisk på 1.750 kronor. Då är skillnaden så liten mot fast självrisk på 1.500 kronor att det förmodligen är andra faktorer som är viktigare när man beräknar vilken försäkring som är bäst.
En del bilar har både stora och komplexa vindrutor som är dyrbara, och om bilägaren då har ett försäkringsbolag som tar ut självrisk i procent kan det alltså bli väldigt kostsamt. En del försäkringsbolag har självrisk på två nivåer, väljer man den ”stora” och mera omfattande försäkringen blir självrisken oftast lägre.
Hur mycket en vindruta kostar att byta varierar mycket. Priset beror också på hur rutan är utrustad med exempelvis toning, värmedämpning och eluppvärmning. En del glasmästare har sina prislistor på hemsidan, annars går det givetvis att ringa och få ett prisförslag.
Med makroobjektiv på kameran kan vi gå väldigt nära reparationen och visst syns den, i vissa vinklar. Men man måste nästan veta exakt var man ska leta för att hitta reparationen. Lagningen av stenskottet blir näst intill osynlig.
Stenskott ser alltid större ut än de i själva verket är, vilket beror på att det kommer in luft under glaset. För att kunna skapa vakuum och trycka in lagningsvätskan måste man först borra ett litet hål.
De flesta sprickor som kräver att hela vindrutan måste bytas brukar börja som stenskott. Dessa stenskott går i de flesta fall att laga och få ett nästan osynligt resultat. Eftersom lagning är betydligt billigare för försäkringsbolagen än att byta ut hela vindrutan subventioneras lagningen. En del försäkringsbolag erbjuder stenskottsreparation för noll kronor, andra tar 100–200 kronor.
Det är viktigt att reparera stenskott i vindruta innan skadan utvecklar sig till en spricka. Om det kommer in vatten i stenskottet och det är frostgrader kan isen spränga upp den laminerade vindrutan (som består av två glasskikt och ett plastlaminat i mitten). För att undvika sprickor ska man därför sätta på ett ”plåster” på stenskottet, en transparent tejp. Dessa stenskottsplåster brukar man få gratis hos glasmästaren.
Stenskott kan lagas över hela vindrutan, men inte allra längst ut vid kanterna där glaset är svartmålat (för att dölja limfogen). Det yttersta området mot glaskanten är känsligast för sprickbildning och här ska glasmästaren avråda från lagning. Stora stenskott mitt framför förarplatsen kan också vara olämpliga att reparera eftersom de kan störa.
En vindruta stenskottlagas som regel inte mer än tre gånger. Sen blir arbetskostnaden så stor att man lika gärna kan byta ut hela vindrutan. Stenskott upp till 20–25 millimeter i diameter kan repareras, men inte sprickor som är längre än 14 millimeter.
Det gäller också att ha en realistisk förväntan på stenskottslagning. Vissa aktörer hävdar i sin reklam att lagningen blir "osynlig" men det är inte riktigt sant. Speciellt om man vet var man ska leta med blicken går det att upptäcka ett lagat stenskott, givetvis enklare ju större den lagade ytan är. Men fokuserar man inte på glaset utan tittar normalt ut på trafiken är lagningen i praktiken osynlig.
Ett sista tips i sammanhanget är att vara lite taktisk om stenskottet inte går att reparera och vindrutan måste bytas. Att byta vindruta i februari–mars är ett högriskprojekt eftersom det mycket väl kan bli ett nytt stenskott under den här perioden. Om stenskottet är litet och sikten inte störs kan man med fördel vänta till april–maj när de flesta vägar är städade från grus.