Färgen på avgasröken har något att berätta – har du koll?

Färgen på avgasröken har något att berätta – har du koll?

Äga bil
Lästid 4 min
Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Publicerad måndag 20 november 2017
Färgen på avgasröken har något att berätta – har du koll?

Ryker det blått eller svart ur avgasröret på din bil? Det är inga bra tecken och du bör kontrollera din bil på verkstaden. Här kan du lära dig mer vad avgasröken har att berätta och köp aldrig en begagnad bil som ryker blått!

• Det finns tre typer av avgasrök: vit, svart och blå. En är ofarlig och två ska du se upp med – de kan vara tecken på dyrbara motorskador.

• Är du i färd med att köpa en begagnad bil ska du akta dig för de som ryker blått eller svart. Det kan kosta många tusenlappar att reparera.

bigstock-Illustration-Of-Pollution-By-E
Avgaserna från en bil kan vara osynliga, eller ha tre färger: Vitt, svart eller blått. De två sistnämnda ska du se upp med – det kan vara ett tidigt tecken på dyrbara reparationer. Foto: Bigstock.

Den vita avgasröken som vi ofta ser bakom en bil som nyligen startats, eller när det är ganska kallt utomhus, är ofarlig och helt naturlig. Det är vatten i avgaserna som syns när temperaturen sjunker.

Den vita avgasröken kan liknas vid varm, fuktig luft som stiger upp och kyls ner – vilket bildar vita moln. Vatten finns alltid i avgaserna, som en restprodukt från förbränningen. Så länge avgaserna är varma är vattnet förångat och syns inte. Men vid avkylning bildas den vita ”röken”. Att det finns vatten i avgaserna är en orsak till att avgassystemen rostar.

Enda tillfället då vit rök är ett dåligt tecken är om bilen ryker vitt även efter varmkörning. Då läcker kylvatten in i förbränningsrummet och vidare ut i avgaserna. Det kan bero på sprucken topplockspackning, eller sprickor i topplock eller motorblock. I samtliga fall mycket dyrbara reparationer.

bigstock-131906765
Den vita avgasröken kommer från vatten i avgaserna, som fälls ut när temperaturen sjunker. Brukar försvinna när motorn blir varm, eller yttertemperaturen ökar. Foto: Bigstock.

En sprucken topplockspackning går att byta men då måste topplocket lyftas av. Det behövs många arbetstimmar och kostar motsvarande många tusenlappar. Förutom vit rök så avslöjar sig ett sådant fel med bubblor i kylarvattnet, vilket kan synas i expansionskärlet (lossa aldrig på locket till kylaren när motorn är varm!).

Expansions bubblor kylarvatten
Vit avgasrök kan bero på att kylvatten kommer ut i avgaserna, till exempel från en sprucken toppackning. Men då bubblar det också ut avgaser i kylarvätskan, vilket syns i expansionskärlet (där pilen pekar). Öppna aldrig locket när motorn är varm, då behållaren är satt under tryck och man kan få kokhett kylarvatten över sig.

Vit rök från avgasrören är alltså inget att oroa sig för (med ett undantag, se ovan). Men ryker det blått eller svart – då är det fara på färde!

Svart rök ur avgasrören är inte helt ovanligt och något man ibland upptäcker i trafiken hos framförvarande fordon. Svart rök är egentligen sot från oförbränt bränsle. Svart rök kan uppträda både hos bensin- och dieselbilar.

Om en bensinbil ryker svart ur avgasröret drar den alldeles för mycket. Motorn kan gå ojämnt och vara svårstartad. På äldre bilar med förgasare kan svartrök vara ett tecken på att choken inte fungerar, eller att kallstartfunktionen är trasig.
Dieselbilar som ryker svart ur avgasrören kan vara trimmade, eller manipulerade på andra sätt. Dieselmotorer får högre effekt om de får mer bränsle, men en rätt inställd dieselmotor ska inte ryka svart – då får den alldeles för mycket bränsle.

Vid svartrök är rådet att uppsöka verkstad och begära en felsökning. I de flesta fall går det att justera bränsleinsprutningen, eller reparera på annat sätt.
Den tredje färgen är den farligaste: blått. Ryker det blått ur avgasröken tyder det på läckage av motorolja. I de flesta fall ryker det bara blått vid kraftigt gaspådrag och växling. Ryker det blå rök konstant har motorn sannolikt en mycket hög oljeförbrukning.

bigstock-157951376
Svart avgasrök bildas av sot, oförbränt bränsle. Direkt efter kallstart kan man acceptera en viss mängd svart avgasrök. Men inte efter varmkörning. Foto: Bigstock.

Den vanligaste orsaken till blårök vid gaspådrag och växling är att ventilstyrningarna blivit slitna, alternativt att tätningarna till ventilstyrningarna slitits upp. Så länge motorn drar relativt lite motorolja behöver det här felet inte vara en ”katastrof”, men det är ändå en indikation på att något är slitet och sannolikt kommer att bli ännu mera slitet i framtiden.

För att reparera eller byta ut tätningarna måste i många fall topplocket demonteras från motorn. Har man tur går tätningarna att byta genom att ”bara” lyfta på topplockskåpan, men det skiljer sig mellan motorer. Utgå i vilket fall från att en sådan reparation kommer att kosta många tusenlappar.

Det andra skälet till blårök är betydligt värre: slitna kolvringar och/eller cylindrar. Då krävs en renovering av hela motorn, eller en utbytesmotor. Då pratar vi om flera tiotusentals kronor i reparation.

Tredje orsaken till blå rök är ett turboaggregat som börjar bli slitet. Ett allt vanligare fel då i stort sett alla moderna motorer är turbomatade. Ett turboaggregat håller inte i all evighet och förr eller senare behövs ett byte, något som kan kosta ett antal tusenlappar och oftast blir det ett femsiffrigt belopp på verkstadsfakturan.

Inuti turboaggregatet sitter en liten axel med glidlager (oftast) som både smörjs och kyls av motoroljan. När lagret blir slitet dras motoroljan in i motorns insug, och vidare ut i avgassystemet.

Fjärde orsaken till blårök kan vara något fel i vevhusventilationen. Det behöver inte kosta så många tusenlappar att åtgärda, jämfört med ovan nämnda fel. Men trasig vevhusventilation är relativt ovanligt.

Är man på väg att köpa en begagnad bil är blårök ur avgassystemet en STOR varningssignal! Som vi kan se ovan är blårök ett tecken på många tusenlappar i reparation. Köp aldrig en begagnad bil som ryker blått, oavsett hur bilsäljaren försöker förklara blåröken.

Är det en gammal Saab med tvåtaktsmotor är dock blårök helt naturligt. Tvåtaktsmotorer får sin smörjning via en oljeinblandning i bensinen, samma sak gäller för exempelvis gräsklippare, mopeder, snöskotrar eller utombordsmotorer med tvåtaktsmotor.

Auto Motor & Sport
Auto Motor & Sport
Uppdaterad måndag 20 november 2017
Publicerad måndag 20 november 2017

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil