Allt du behöver veta om din växellåda
Hur fungerar och hur minimerar du riskerna att förstöra din växellåda? Här är allt du behöver veta om din växellåda!
Olika typer av växellådor
Det finns olika typer av växellådor beroende på vilken typ av bil du väljer att köra. Så här fungerar en:
Automatisk växellåda
En automatisk växellåda styrs helt elektroniskt, vilket betyder att föraren inte behöver tänka på att byta växel utan det sköter bilen. Beroende på hastigheten väljer systemet växel för optimal körning. En bil med automatlåda har fyra olika lägen. P - parkeringsläge, R - backa, N - neutralläge och D - köra framåt.
En automatväxellåda har oftast en momentomvandlare mellan växellåda och motor. I växellådan finns det ett antal kugghjul vars funktion är att lägga i och ur rätt växlar. Först när kraften från motorn passerar kugghjulen kan bilen byta växel.
Manuell växellåda
En bil med manuell växellåda har alltid en kopplingspedal vars funktion är att byta växel. Detta skiljer sig från en bil med automatisk växellåda där allt sker automatiskt. Tack vare kopplingen kan rotationskraften från motorn överföras till däcken.
Varje gång du trycker ner kopplingen kopplar man ur motorns utgående axel och däcken roterar av sig själv. När du sedan sätter i växeln med spaken och sakta släpper kopplingspedalen så generar du rörelse genom kraften från motorn. När du har släppt kopplingspedalen helt, så roterar växellådans tre axlar med samma varvtal som motorn. När det sker har du full kontroll över bilens hastighet. En manuell växellåda har 5 eller 6 framåtväxlar och en backväxel.
Vanliga kännetecken att något är fel med växellådan
- Det går inte att få in rätt växel. När detta sker brukar det oftast vara på grund av att kopplingen är sliten och behöver bytas ut.
- Du känner en doft av något bränt. Anledningen till detta är att växellådsoljan har överhettats.
- I neutralt läge hör du ljud från transmissionen. Detta sker oftast på grund av brist med växellådsolja.
- Bilen går ur växel utan anledning medan du kör. Om detta sker måste du genast ta bilen till en mekaniker som kan utföra en felsökning på bilen och reparera felet.
- Du hör ett skrapande eller surrande ljud från växellådan. Hör du detta betyder det med stor sannolikhet att du måste byta ut växellådan helt.
- Olja kommer ut från växellådan.
- Varningslampan med ett kugghjul och utropstecken tänds. Varningslampan kan tändas av olika anledningar. Om den tänds betyder det inte helt att det är något fel på växellådan. Men att ignorera lampan är ett stort misstag. Ta bilen direkt till en mekaniker när du ser varningslampan.
- Du hör visslande ljud när du växlar.
- Varvtalet går upp och bilen accelererar inte när du trampar på gasen. Om detta sker måste du byta ut kopplingen.
Vad kostar det att byta eller reparera växellådan?
Växellådan är en viktig del av bilen. Den styr bland annat drivlinan som är ett tekniskt system av komponenter som driver din bil framåt. Växellådan består av flera olika delar som har utformats för att passa perfekt ihop. Därför, beroende på vad det är som är fel, kan det kosta dig en rejäl slant att antingen reparera eller helt byta ut din växellåda. - Läs även vår guide “Maskinskadeförsäkringen kan rädda dig från dyra verkstadsräkningar - så funkar den”
Arbetskostnaden som en verkstad tar för att göra jobbet varierar. Se därför till att kolla upp priserna hos olika verkstäder för att hitta den bästa dealen. Men räkna med att timpriset börjar på minst tusen kronor. Därför kan kostnaden för att helt byta ut en växellåda hamna på över 10 000 kronor då du betalar för servicen och produkten.
Hur minimerar du riskerna att förstöra din växellåda?
Det kostar en hel del pengar att reparera eller byta ut din växellåda. För att spara pengar och förlänga livslängden på din växellåda ska du tänka på följande:
- Reparera omedelbart minsta lilla problem. Det är förbluffande ofta som förare upptäcker något litet problem med växellådan men väljer att ignorera det. Men något litet kommer inom sinom tid bli till något stort, vilket i sin tur påverkar din plånbok rejält.
- Din körning har stor inverkan på din växellåda. Detta gäller främst dig som kör med en manuell växellåda. Tänk på att alltid trycka ner kopplingspedalen hela vägen ner för att få in rätt växel så smidigt som möjligt. När det kommer till en bil med en automatisk växellåda ska du undvika att växla från back (R ) till drive (D) medan bilen är i rörelse. Detta sliter enormt mycket på växellådan. Tänk på att alltid köra smidigt och mjukt för att på det stora hela förlänga livslängden på din bil.
- Växellådsoljan ska alltid vara på rekommenderad nivå. Understiger vätskenivån den rekommenderade mängden så skapas det friktion och växellådan slits rejält.
- Låt en mekaniker serva din bil regelbundet. Görs detta kan mekanikern upptäcka problem med din växellåda och i ett tidigt stadium reparera skadan.
Summering
De vanligaste växellådorna som du ser i dagens moderna bilar är antingen automat eller manuell. Det finns flera olika kännetecknen att något är fel med din växellåda. Det viktigaste är att inte ignorera problemen utan se till att reparera minsta lilla fel så fort du kan. Ju längre du väntar att reparera felen desto dyrare kan det bli. Olika verkstäder tar olika priser, tänk därför på att alltid kolla upp och jämföra priserna på olika verkstäder. Om du servar din bil regelbundet och med jämna mellanrum kontrollerar växellådsoljan samt kör varsamt, så kan du förlänga din växellådas livstid avsevärt.