Audi uppdaterar busbilen RS 3
Med ett färskt varvrekord från Nürburgrings nordslinga meddelar Audi att uppdaterade RS 3 har anlänt.
Den ljuvliga 2,5-litersfemman under huven är oförändrad med sina 400 hästar och 500 Nm. 0–100 klaras av på 3,8 sekunder och med en tävlingsförare bakom ratten kan den varva nordslingan på 7.33,123 minuter.
Istället har Audi valt att göra utseendet än mer sportigt med nya designelement i fronten och baktill. En ny ratt med avfasning även upptill ska ”ligga bra i handen i skarpa kurvor” och de nya stolarna ska ge ännu bättre sidostöd. Numera finns det även snabbknappar på ratten för åtkomst av Performance-läget.
Givetvis har Audi även passat på att ordna lite extra lullull till kupén i form av nya ljusfunktioner och effektlackeringar. Även displayerna har fått ny grafik med fokus på sportighet där varvräknare och växlingsindikator är i fokus.
Ökat kurvgrepp ger snabbare varvtider
Audi säger att de har vidareutvecklat algoritmen som styr samspelet mellan torque splittern med sin helt variabla momentfördelning mellan bakhjulen, den elektroniska stabilitetskontrollen, den hjulselektiva momentregleringen (Brake Torque Vectoring) och de adaptiva dämparna. Därför reagerar de ännu mer exakt på den aktuella körsituationen.
Enligt Audi presterar RS 3 nu ännu bättre i kurvor, undviker understyrning vid ingången till kurvan och svänger mer villigt tack vare finjustering – inklusive bromsmomentsvektorisering (Brake Torque Vectoring). Tack vare fint doserade bromsingrepp på de inre hjulen följer Audi RS 3 kurvradien mer exakt än tidigare, både vid dellast och vid motorbromsning, och kan positioneras tidigare och bättre för utgången ur kurvan. Det innebär att föraren kan accelerera tidigare och styra genom kurvan i högre hastigheter. Framförallt på tävlingsbanan upplevs den ökade tvärdynamiken på ett imponerande sätt – när du har stängt av ESC.
Lättare att drifta
Tydligen har den förbättrade algoritmen även vidareutvecklat överstyrningen. Tidigare genererades överstyrning främst genom att belastningsbehovet ökade – med andra ord genom att föraren trampade mer på gasen. Nu är det lättare att initiera överstyrning i RS 3 via styrvinkeln. Detta gör det möjligt för föraren att snabbare uppnå samma driftvinkel.
Svenska priser är klara och för halvkombin får du betala 740.900 kronor och för sedanversionen vill Audi ha 749.900 kronor.