Provkörning av Porsche 911 Dakar
Porsche 911 Dakar - Den perfekta sportbilen?
Det finns ingen sportbil i dag (eller någonsin i historien) i lika många utföranden som Porsche 911. Du kan få den med manuell låda eller som automat, med bakhjulsdrift eller fyrkrafs, med tak, halvtak (targa) och utan tak, med jättevinge och störtbur eller bara väldigt basic. Och nu även som offroader.
Teknik
Dakar har 40 millimeter mer markfrigång än en vanlig Carrera och lyftsystemet i fjädringen kan dessutom öka på den siffran med ytterligare 30 millimeter. Och det är inte bara för att tackla något hinder i kryphastighet heller. Den ökade markfrigången håller ända till 170 km/h då bilen sänks automatiskt till sin normala nivå.
Motorn är Porsches 3.0-liters boxerturbo på 480 hk och 570 Nm. Den åttaväxlade lådan skickar kraften till alla fyra hjulen och specialläget Rallye gör att mer av kraften hamnar hos bakhjulen.
I standardutrustningen ingår också bakaxelstyrning, motorfästen från 911 GT3, och ett aktivt antikrängningssystem (PDCC).
Komfort
Visst, de grova däcken gör bilen lite bullrigare än vanligt men om du har kört en 911 så är den långtifrån tyst. Faktum är att den ökade markfrigången också gör bilen enklare att kliva in och ut ur. Något som inte är helt oviktigt när du börjar närma dig 50 år. Dessutom blir den mer användbar i vanlig trafik också. Den mjukare fjädringen sväljer ojämnheter och låter dig navigera farthinder utan att kräva kryphastighet.
Förarmiljö
Klassisk 911 med en centrerad analog varvräknare flankerad av digitala mätare. Reglagen är tajta och kvalitetskänslan är spektakulär. Extraknapp på mittkonsolen för höjningsfunktionen och även en panel i taket för att kunna sköta AUX till takräcket.
Köregenskaper
Dakar kan vara den bästa av alla 911. Trots rejäla offroaddäck klarar den sprinten till 100 km/h på 3,4 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 240 km/h på grund av däcken. Men det är just däcken och den ökade fjädringsvägen som gör Dakar så tillgänglig. Har du försökt provocera en modern 911 till lite sladdbus vet du att du är en hårsmån från att det blir riktigt dyrt. Inte med Dakar. Den är snällare och mjukare och låter dig hantera den lite yxigt utan att bita skallen av dig. Bilens fysiska greppgräns blir ett förslag snarare än ett hårt och potentiellt dyrt ögonblick. Det går att prova sig fram med under- och överstyrning och att känna sig fram och varsamt kliva över gränsen. Det finns en frihet att utforska. För oss som inte är begåvade med kobrasnabba reaktioner är Dakar mycket enklare att sladda runt med.
911 Dakar har två nya körinställningar som inte finns på andra 911. Rallye är idealisk för lösa, ojämna underlag och fyrhjulsdriften fördelar då en större del av kraften till bakhjulen. I inställningen Offroad ökar markfrigången automatiskt. Den inställningen är utformad för maximalt grepp i svår terräng och på sand. De två nya inställningarna innehåller båda nya Rallye Launch Control, som ger imponerande acceleration på löst underlag och tillåter att hjulen kan slira med upp till 20 procent.
Infotainment
Pekskärm med alla nödvändiga funktioner och inställningar. Både Apple Carplay och Android Auto är trådlöst. Manuellt volymvred (tack!).
Bagageutrymme
128 liter i utrymmet över framaxeln. Även om Dakar saknar baksäte var vårt provexemplar utrustat med störtbur vilket gör det svårt att peta in grejer där bakom. Däremot har du taket. Porsche erbjuder ett takräcke till Dakar. På takräcket, som får bära 42 kg, går det utan problem att lasta rallyutrustning som vattendunkar, fällbara spadar och friktionsbrädor. Ett taktält finns också tillgängligt till 911 Dakar. På taket till Porsche 911 Dakar finns ett 12-volts eluttag för strålkastare till takräcket, som erbjuds som tillval.
Säkerhet
Det finns inga krockdata på Porsche 911 men alla tillverkare måste möta strikta krockkrav och gör interna krockprov för att utvärdera säkerheten.
Utrustningsnivåer
Dakar är utrustningsnivån men det finns tillbehör att välja. Som takräcke, taktält eller Rallye Design Package i tvåtonslack och foliering.
Waykes omdöme
Porsche 911 Dakar är den perfekta Porsche 911. Om du lyckas lägga vantarna på en, köp! Förutom att vara en av 2 500 ägare som får njuta av denna 911 är det också en av de roligaste 911 du kan köra. Den är bara mer tillgänglig än andra 911.
Fakta
- Motor: 3,0-liters B6, turbo, bensin
- Effekt: 480 hk
- Vridmoment 570 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 3,4 sek
- Toppfart: 240 km/h
- Förbrukning: 11,3 l/100 km
- Koldioxid: 256 g/km
- Skatt: 23 002 kr år 1-3, därefter 3 550 kr
- Pris: 2 480 000 kr
- Rival: Haha!