Provkörning av nya Citroën C5 X
Citroën lever en lite undanskymd tillvaro i Sverige. Försäljningssiffrorna är blygsamma och märket kan nästan sägas vara nischat. Du måste uppskatta Citroën som märke för att vara kund, inte för att de har briljanta bilar. Entré nya Citroën C5 X och helt plötsligt finns det ingen anledning till att inte köpa en Citroën.
Teknik
Traditionell laddhybriddrivlina med framhjulsdrift. Batteriet på 11,2 kWh kan klara elektriska resor på upp till 60 km. Men det är stötdämparna som är det vi ska avhandla här. Dämparna är individuellt kontrollerade och progressiva hydrauliska kuddar i varje ände av dämparen som eliminerar stötar. Sensorer analyserar vägen och dess oregelbundenheter och datorn ser till att dämparna är konfigurerade för maximal komfort. Fransmännen kallar det för tapis volant. På svenska blir det flygande matta.
Komfort
Ja. Citroën C5 X lever upp till sitt komfortrykte. Inte nog med att sätena har ett memoryskumliknande material i stoppningen, fjädringskomforten gör att alla ombordvarande får sitta i lugn och ro utan att skumpa hit eller dit. Sluta bromsa för farthinder.
Förarmiljö
En blandning av digitalt och analogt där det numera åter finns fysiska knappar och vred för klimatanläggningen.
Köregenskaper
C5 X är ingen snabbfotad typ men det förväntar man sig inte heller. Varken motor eller drivlina är heller anpassad för sportig körning även om accelerationstiden till 100 km/h kan få dig att tro det. Bilen kränger alldeles för mycket för snabb kurvtagning. Däremot får du en väldigt lyxig åktur när du väljer att glida fram istället.
Infotainment
Med tanke på vilken typ av grafik och gränssnitt vi har vant oss vid känns infotainmentsystemet lite platt. Menyerna upplevs lite tvådimensionella och är inte helt lättnavigerade. Den intuitiva aspekten saknas. Men det funkade fläckfritt under vår provkörning.
Bagageutrymme
485 liter låter inte stort men det är för att bilen saknar lastbalja under golvet. I övrigt är utrymmet både brett och långt och skidlucka är föredömligt för extra långa baguetter.
Säkerhet
Bara 4 av 5 stjärnor i Euro NCAP. Det är inte bilen som strukturellt brister i säkerhet utan assistanssystemen som inte når upp till mer än 66 procent av 100. Framför allt är det autobromsen som har bristfälliga funktioner i andra fall än helt stillastående bilar. Alltså, om den framförvarande bilen rör på sig har autobromssystemet (AEB) svårt att hantera situationen.
Utrustningsnivåer
Feel, Shine och Shine Exclusive med 20 000-kronor hopp mellan varje nivå. Toppversionen inkluderar allt utom speciallacker.
Waykes omdöme
Vissa kallar Citroën C5 X för en budget-Rolls-Royce men så långt ska vi inte gå. Men att jämföra med valfri luftfjädrad kärra från Audi eller Mercedes går utmärkt. Och där har Citroën en klar fördel: den är betydligt mer bekväm.
Fakta
- Motor: R4, bensin 1 598 cm3
- Effekt: 181 hk
- Batteri: 11,2 kWh
- Elmotor: Permanentmagnet synkron
- Effekt: 80 kW
- Systemeffekt 225 hk/360 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 59 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC: 7,4 kW
- 0–100 km/h: 7,9 sek
- Toppfart: 233 km/h
- Förbrukning: 6,5 l/100 km/16,0 kWh/100 km
- Grundpris: 579 990 kronor
- Rival: Volkswagen Arteon