Provkörning av Mazda CX-60
Mazda har alltid byggt spännande bilar. Inte så motorstarka, men ett märke med Wankelmotorer i sortimentet är ett entusiastmärke som drivs av passion. Nya CX-60 är inget undantag – den är nämligen bakhjulsdriven!
Teknik
Längsmonterad förbränningsmotor fram, elmotor i växellådan, kardan till bakaxeln, batteri i golvet under passagerarutrymmet. Låter ganska skoj, eller hur? Det är det också. Men inte på el. Men vi kommer till det under vinjetten ”köregenskaper”. Vanligtvis i laddhybrider driver förbränningsmotorn framaxeln och elmotorn bakaxeln, men Mazda ville ha en bakhjulsdriven karaktär alltid. Därav elmotorn i växellådan och kardanaxeln. Batteriet är på 17,8 kWh och ska räcka till 63 kilometer på el. Vi kom typ 45 kilometer men det var snö ute så det får man räkna med.
Komfort
CX-60 är otroligt trevlig inuti. Designen är fräsch och sval utan att vara kall. Den bjuder in och har flertalet snygga och ovanliga designelement som verkligen uppskattas. Stolarna är riktigt trevliga och har bra inställningsmöjligheter. Mittkonsolen tar upp mycket plats men högerbenet störs aldrig riktigt av det. Men det är det värt eftersom det går en kardanaxel till bakaxeln. Baksätet är däremot lite tajt bakom förarstolarna. Det är inte obekvämt men det finns inte så mycket plats att breda ut sig på.
Förarmiljö
Traditionell men fräsch. Inga stora skärmar som kräver fingeravtryck. Istället robusta fysiska knappar till alla viktiga funktioner som används vid varje färd. Mazda kallar konceptet för Ma och beskriver det som ”den lugna och värdiga skönheten i tomma utrymmen där ingenting är överflödigt eller bara till prydnad”. Det är bara att hålla med.
Köregenskaper
Riktigt fina. Styrningen har bra tyngd och vägkänsla är fin. Hela bilen rör sig fint över vägen men fjädringskomforten är ganska fast. Det stora problemet är egentligen elmotorns placering i växellådan. Det gör att när bilen går på el känns växlarna. Detta är speciellt tydligt i låg fart när bilen kryper. Skuttet från ettans växel till tvåan är ganska osnyggt och inget man förväntar sig vid eldrift.
Infotainment
Snyggt och funktionellt. MI-vredet på mittkonsolen gör hela operationen väldigt trevlig och det är befriande att slippa en pekskärm. Enda gången det går att peta på skärmen är när Apple Carplay är aktiverat och bilen står stilla. Briljant. Allt annat borde vara olagligt.
Bagageutrymme
570 liter med sätena uppfällda och 1 726 med dem nedfällda. Snyggt att insynsskyddet får plats under golvet. Det går att få uttag för 230 V i skuffen. Dragvikten är hela 2 500 kilo. Det är najs.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP men i krocktestet där bilen smäller mot en mobil progressiv barriär riskerar föraren att göra sig ordentligt illa, framför allt på lårben och torso. Dock är sidokrock- samt whiplashskyddet utmärkt.
Utrustningsnivåer
Lägsta nivån är Exclusive Line, följt av Homura och Takumi. En underlig grej är att oavsett vilken utrustningsnivå du väljer är adaptiv farthållare tillval för 17 900 kronor. I samma paket ligger även många säkerhetsfunktioner som till exempel varning för korsande trafik framför och bakom bilen, autobroms vid backning, köassistent, adaptiva LED-strålkastare.
Waykes omdöme
Mazda CX-60 är en riktigt fin bil till ett bra pris. Maxar du utrustningslistan landar den på 657 100 kronor och det är vad en Volvo XC60 börjar på. Men frågan är om vi inte har kört fel drivlina? CX-60 finns nämligen med en helt nyutvecklad sexcylindrig 3,3-liters diesel. Och den lär inte vara fy skam att köra. Men, den är rejält mycket dyrare i ägandekostnader och andrahandsvärdet är osäkert med tanke på dagens världsläge. Så kan du stå ut med att det rycker lite i drivlinan när du kör långsamt på el vet du vilken bil du ska välja.
Fakta
- Motor: R4, bensin 2 488 cm3
- Effekt: 191 hk
- Batteri: Litiumjon, 17,8 kWh
- Elmotor: synkron med permanenta magneter
- Effekt: 129 kW
- Systemeffekt: 327 hk/500 Nm
- Max laddeffekt: 7,4 kW AC
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 5,8 sek
- Toppfart: 200 km/tim
- Förbrukning: 1,5 l/100 km/16,6 kWh
- Koldioxid: 33 g/km
- Pris: från 517 500 kr
- Skatt: 360 kr (år 1–3) sedan 360 kr/år
- Rival: Volvo XC60 Recharge