Provkörning av Hyundai Ioniq 6
Först kom volymbilarna för att få lite klirr i kassan. Nu börjar tillverkarna bygga så kallade slipstreamers. Bilar som glider lätt genom luften och kan komma långt på en laddning. Inte direkt de kombi- och suv-älskande svenskarnas favoritfordon. Men vill du köra elbil och komma långt är det lågt luftmotstånd som gäller.
Teknik
Det mest spännande med Hyundais teknik är 800-voltsystemet som möjliggör riktig snabbladdning. Även V2L (vehicle to grid) som gör att du kan använda din elbil som en gigantisk power bank. Ioniq 6 kommer även med plug and charge vilket betyder att det räcker med att stoppa i laddsladden så sköter bilen och laddstolpen resten (förutsatt att du har ett abonnemang, så klart).
Provbilen var bakhjulsdriven och har längsta möjliga räckvidd på 614 km.
Komfort
Ombordkomforten är stor även om provbilen inte var utrustad med premium relaxation-säten. Det långa axelavståndet ger slösande utrymmen där du utan problem kan montera en bakåtvänd barnstol bakom förarstolen med god marginal. Provbilen rullade på 18-tumshjul med hög profil vilket gav en bättre komfort än versionen vi provkörde med 20-tummare. Ioniq 6 är ganska hårt fjädrad vilket ger en ofiltrerad upplevelse för de ombordvarande.
Förarmiljö
Avskalat men inte naket (som i en Tesla) Det finns gott om fysiska knappar (vilket är bra) men det mesta sköts via skärmarna. Ioniq 6 finns med kamerabackspeglar med den svenska importören har valt att inte ta in de versionerna och det är väl lika bra. Kamerabackspeglar är mest en rolig gimmick som inte alls förmår att ersätta riktiga backspeglar.
Köregenskaper
Ioniq 6 är en lättkörd och trevlig bil som ligger som ett strykjärn på vägen och det är helt upp till dig om du vill konfigurera drivlinan för sportig körning eller glidardito. Bakhjulsdriften ger god kWh-ekonomi och räckvidd.
Infotainment
Den stora skärmen är lättnavigerad med snygg grafik och har mängder med smarta funktioner. Till exempel att recirkulationsfunktionen kan aktiveras automatiskt om du kör vindrutespolning eller kör in i en tunnel. En jobbig grej är att du måste in i menyn för klimatinställningar för att komma åt sätesvärme och ventilation samt rattvärme. Onödigt.
Bagageutrymme
401 liter genom en liten bagagelucka. Baksätet är fällbart men räkna inte med att få in skrymmande last. Har du valt en bakhjulsdriven bil får du en användbar frunk på 45 liter. Fyrhjulsdrivna varianter får nöja sig med 14,5 liter. Dragvikten är 1 500 kilo oavsett drivlina.
Säkerhet
Ioniq 6 har fem stjärnor i Euro NCAP och har väldigt höga poäng i de kategorier som gäller ombordvarande och assistanssystem.
Utrustningsnivåer
Essential och Advanced där den senare får extra lullull som 360-kamera, ljudsystem från Bose, döda vinkelvarnare med kamerabild i instrumenteringen, fjärrstyrd parkering, head-up display, läderklädsel och premium relaxation-säten.
Waykes omdöme
Huyndai Ioniq 6 är precis vad som saknats på marknaden under lång tid. En premiumsedan med lång räckvidd och trevliga utrymmen för de ombordvarande som inte kostar hutlösa pengar. Det enda som kostar extra är lacken, resten ingår i priset. Det betyder att du kan få en fullsmetad Ioniq 6 för under 700 000 kronor. Det är bra.
FAKTA Hyundai Ioniq 6
- Motor: Permanentmagnet synkron elmotor
- Effekt: 228 hk
- Vridmoment: 350 Nm
- Batteri: Vätskekylt litiumjonpolymerbatteri på 77,4 kWh (netto)
- Max laddeffekt: 233 kW
- Räckvidd: 614 km
- Drivning: Bakhjulsdrift
- 0–100 km/h: 7,4 sek
- Toppfart: 185 km/h
- Förbrukning: 14,3 kWh/100 km
- Pris: från 619 900 kr
- Rival: Volkswagen ID.7