Provkörning av Honda e:Ny1
Elbilar är ett måste för tillverkarna i dag. Honda har bara haft Honda e i modellprogrammet och den är en nischbil som passar behovet för väldigt få. Suvar är inne och därför har Honda tagit sin HR-V och elkonverterat den till en bil som ska passa vem som helt (anyone, fattar du? e:Ny1).
Teknik
Honda har slängt ut allt som var bra med HR-V för att kunna bygga en elbil som ska vara mer praktisk och tilltalande än Honda e. Med ett stort batteri under golvet försvinner den sköna sittställningen i både fram och baksäte. Hybridmotorn har fått ge plats åt en elmotor på 204 hästar (som ärligt talat gör bilen lite övermotoriserad) och under golvet ligger batteriet på 68,8 kWh.
Komfort
e:Ny1 är riktigt skön att köra. Fjädringen är lagom mjuk och sväljer ojämnheter fint och är inte alls sådär suvigt struttig som höga bilar brukar vara. Sätena är sköna men ergonomin lider på grund av att batteriet tar så mycket plats under golvet, både bak och fram. Resultatet är att du som förare sitter uppe i taket och i baksätet har du knäna runt öronen.
Förarmiljö
Väldesignad och trevlig samtidigt som den är funktionell. Rattknapparna är riktigt fina och sitter på precis rätt plats. Farthållarfunktionaliteten är kanonenkel att använda och fungerar prickfritt. Tyvärr blir sikten lidande för långa personen då stolen kommer alldeles för högt på grund av batteriet.
Köregenskaper
Honda kan det här med körglädje och e.Ny1 levererar. Bilen har fin balans och styrkänsla och är riktigt kul att köra även om den känns övermotoriserad. 204 hästar är mer än vad du behöver.
Infotainment
Jämfört med Honda HR-V har e.Ny1 fått en helt ny panel med en 15,1-tumsskärm som sköter allt från infotainment till klimatanläggningen. Borta är de fysiska reglagen för klimatanläggningen. Dessbättre är att skärmen är tydlig och intuitiv med enkla funktioner och menyer.
Bagageutrymme
Lättstuvat och smart med dubbla golv och ett insynsskydd som sitter fast i bakluckan. Dessutom blir det helt platt när du fäller baksätet. Tyvärr får elbilen inte magic seats (som gör att baksätet kan fällas undan helt och kan rymma skrymmande saker som inte är människor).
Säkerhet
Systermodellen HR-V får fyra stjärnor i Euro NCAP vilket inte är idealiskt men det är främst för att den saknar lite mer avancerad säkerhetsutrustning som autobroms vid backning och trötthetsvarnare. e:Ny 1 är välutrustad från basnivå med Honda Sensing som innehåller adaptiv farthållare med separat
filhållningsassistans, döda vinkel-indikator och varning för korsande trafik.
Utrustningsnivåer
Basnivån är Elegance som följs av Advance. Den provkörda bilen är maxutrustad Advance. Skillnaden är att Advance har multivykamera 360 grader, elektrisk baklucka, handsfree, rattvärme, parkeringspilot, premium ljudsystem och panoramaglastak utöver all utrustning som Elegance har.
Waykes omdöme
Tyvärr förvinner alla köpargument från vår fina rekommendation av Honda HR-V. Istället är e:Ny1 en för stor kompromiss på grund av elkonverteringen. Den stora prisskillnaden på cirka 170 000 kronor gör att du kan köra mycket bensinbil innan elbilen är aktuell.
Fakta
- Batteri: 68,8 kWh brutto
- Effekt: 150 kW
- Vridmoment 310 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 412 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/78 kW
- 0–100 km/h: 7,6 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 18,2 kWh/100 km, testförbrukning 23,4 kWh
- Grundpris: 499 900 kronor
- Rival: Jeep Avenger