Provkörning av C40 Recharge RWD
Volvo har gått tillbaka till sina rötter och erbjuder nu åter bakhjulsdrivna bilar. Först ut är Volvo C40 Recharge som får uppdaterat batteri och ny och mer effektiv elmotor. Behövligt eftersom den tidigare versionen slösade energi som en 70-talsjänkare.
Teknik
Volvo har uppgraderat C40 med prestandaförbättringar, kraftfullare batterier, nya motorer, mjukvaruppdateringar och bakhjulsdrift.
En ny generation elmotorer och växelriktare sitter nu i alla nya Volvo C40-versioner. Single motor-versionerna använder nyutvecklade permanentmagnetmotor på 175 och 185 kW.
Dual motor-versionen driver nu till större del på bakaxeln, bra för körglädje och prestanda. En ny asynkronmotor sitter monterad på framaxeln (117 kW) vilket möjliggör en högre total effekt på 300 kW och 670 Nm. Dessutom kopplas motorn bort när den inte behövs.
Long range-versionerna har nu 82 kWh-batterier. Batteriet i Standard range-versionen behåller en kapacitet på 69 kWh. De nya batterierna har fått snabbare laddhastighet på upp till 200 kW DC för Long range-batterier och 135 kW för Standard range-batteriet.
Effektivitetsförbättringarna har gjort att WLTP-räckvidden ökat rejält till 549 km för Dual motor och 578 km för Extended range Single motor.
Komfort
Volvo kan det här med komfort. Stolarna är sköna och alla reglage sitter på rätt avstånd. Dock upplevs det som att du sitter ganska högt, även med stolen i sitt lägsta läge. Fjädringskomforten är aningen stram för att det ska vara riktigt bekvämt och den är mer prestandainriktad än önskvärt. Vid långresor märks det framför allt att mittarmstödet inte har adekvat stöd för långa personers högerarm då det är monterat för lågt och inte är justerbart.
Förarmiljö
Samma gamla vanliga som vi har vant oss vid i Volvos modeller sedan nya generationen Volvo XC90 kom 2015.
Köregenskaper
Med bakhjulsdrift blir C40 både roligare och trevligare att framföra. Styrkänslan är bättre och räckvidden har ökat markant. Den nya elmotorn är mer effektiv än tidigare. Bakhjulsdriften gör också att vändcirkeln har minskat med 0,4 meter, från 11,8 till 11,4 meter. Yay!
Infotainment
15-tumsskärmen på panelen börjar bli ganska liten med dagens mått mätt. I alla fall för ikonerna som finns på den. Systemet är Google-baserat och fungerar fint och är lättanvänt. Vi upplevde dock problem med funktionen att hitta laddstolpar då det kunde skilja flera hundra meter på utsatt position på kartan och var laddstolpen faktiskt befann sig vilket resulterade i onödigt letande efter laddstolpar under en långresa.
Bagageutrymme
404 liter under insynsskydd men det finns även 40 liter plats i frunken, vilket är tacksamt. Baksätet är delbart i 40/60 men har skidlucka. Dragvikten är 1 500 kilo men endast 1 000 kilo på B-kort.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP och genomgående högt betyg i alla kategorier.
Utrustningsnivåer
Volvo erbjuder C40 med Core, Plus och Ultimate där den sistnämnda kostar 100 000 kronor mer än basmodellen. I gengäld får elmanövrerad förarstol med minne, dimljus, Premium Sound från Harman Kardon, luftrenare och 360-graderskamera.
Waykes omdöme
Volvo C40 har förfinats och drivlinan kan nu matcha andra elbilar i klassen.
Fakta
- Batteri: 82 kWh brutto, 79 kWh netto
- Effekt: 185 kW
- Vridmoment 420 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 566 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/200 kW
- 0–100 km/h: 7,3 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 16,7 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 577 900 kronor
- Rival: Polestar 2