Världspremiär för Kia EV9 – billigare än Volvo EX90

Världspremiär för Kia EV9 – billigare än Volvo EX90

Köpa bil
Lästid 4 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad onsdag 29 mars 2023
Världspremiär för Kia EV9 – billigare än Volvo EX90

Allting blir dyrare och alla säger till oss att hushålla med energi och resurser. Ändå fokuserar biltillverkare på att lansera allt större bilar. Kias nya elektriska flaggskepp EV9 är en suv med plats för upp till sju passagerare. Den hinner före Volvo EX90 till köparna. Sannolikt med ett mycket bättre pris.

Exteriören "kantig och stram"

Designen på Kia EV9 är kantig och stram och pressbilderna visar en bil som har en digital ljussignatur i fronten bakom den lackerade panelen. Tyvärr är detta inte lagligt på europeiska bilar…

Kias chefsdesigner Karim Habib pratar om smooth lines, stora hjul och korta överhäng. Det ger bra karossproportioner och ett långt greenhouse visar på rymligheten i bilen. Taket är långt och rakt för rymlighetens skull. Och så en lång takspoiler för att ge ett rakt avslut på karossen för att minska
turbulensen bakom bilen.

EV9 har ett axelavstånd på 3,1 meter och totallängden är 5,01 meter. Den är två centimeter kortare än två meter bred och 1,75 meter hög. Om breddmåttet gäller bilen med kamerabackspeglar eller vanliga backspeglar vet vi inte mer än att kamerabackspeglarna inte kommer att säljas i Sverige.

Kia vet att svenska köpare vill ha fyrhjulsdrift och kommer därför inte att erbjuda den bakhjulsdrivna EV9 till försäljning. Synd, för den har en motor bak på 150 kW/350 Nm och ska, enligt preliminära uppgifter, klara 541 km på en laddning. Kia EV9 AWD har två elmotorer, en för varje axel, som tillsammans ger en effekt på 283 kW (385 hk) och ett maximalt vridmoment på 700 Nm i EV9 GT Line. Utrustningsnivåerna Action och Advance får nöja sig med 600 Nm. 0 – 100 km/h går på 5,3 sekunder, 6,0 sekunder för Action och Advance. Med 800-voltssystemet ska det gå att ladda 239 kilometers räckvidd på bara 15 minuter förutsatt att du kan maxa kapaciteten på 240 kW. AC-laddning är 11 kW.

Batterikapaciteten är 99,8 kWh och dragvikten är 2,5 ton. Förvärmning av batteri kan endast ske via poi i navigationen och inte med en separat knapp.
Kia EV9 GT Line, som är den högsta utrustningsnivån, skiljer sig utseendemässigt från standardversionen med 20-tumshjul (21 tum som tillval) och distinkta svarta detaljer på trösklarna och runt hjulhusen samt sofistikerade strålkastare.

Luftmotståndskoefficienten är 0,28 och har uppnåtts bland annat med hjälp av ett 3D-modellerat underrede. Lägg därtill specialdesignade fälgar för lågt luftmotstånd och innovativa luftgenomströmningskanaler i den främre stötfångaren.

Kia EV9 erbjuds som sex- eller sjusitsig och framstolarna kan fällas till liggande, precis som i EV6.

"Strategisk färdplan för att nå koldioxidneutralitet till 2045"

På den andra raden kan EV9 fås med tre säten, alternativt två separata Relaxation-stolar, eller två separata svängbara stolar. Stolarna kan vridas 180 grader för att underlätta samtal med de som sitter på tredje raden. Kia pratar mycket om hållbarhet och berättar att de har en strategisk färdplan för att nå koldioxidneutralitet till 2045. Det innefattar såväl produktion som avancerad nollutsläppande elbilsteknik. Med EV9 introducerar Kia biobaserade material som majs, sockerrör och naturliga oljor i interiörmiljön. Till exempel är interiören nu helt läderfri och har ersatts med växtbaserade alternativ med majsextrakt på mittarmstödet och armstöden i dörrarna. Genom att öka inkorporeringen av biomaterial och hoppas Kia kunna odla eget material i framtiden.

Kia pratar också om en ny krockstruktur i B-stolpen som fördelar kraften som ett kors bort från B-stolpen. Förarmiljön är ”förenklad” och minimaliserad med en stor skärm som löper längs med instrumentpanelen hela vägen till mitten och på panelen under skärmen sitter det ”dolda” knappar. För att understryka rymligheten i bilen har instrumentpanelen flyttats fram. Numera sitter växelreglaget på rattstången för att ge mer rymd i interiören.

kia-ev9-interiör

Nya EV9 satsar också på att kunna erbjuda assisterad körning på SAE nivå 3 med något som kallas Highway pilot. En funktion som inte är laglig i Sverige. Då sitter det två lidar i fronten. EV9 kommer att erbjudas med den utrustningen i Sverige när reglerna för hur de får användas är klara. Kia kommer också att erbjuda ett flertal funktioner via OTA som ska gå att köpa i deras Connect store. Som fjärrstyd parkeringsassistans, till exempel. Precis som EV6 ska EV9 erbjuda V2L på 3,6 kW. Den ska även kunna fungera som V2G men svenska regler är inte klara och därför är det ännu inte godkänt.
Som tur är håller Kia fast vid sin frunk och i AWD-utförande rymmer den 50l. Nu kan den även fjärröppnas.

Produktionen startar i augusti

Produktionen startar i augusti och den svenska premiären är satt till hösten med målet att de första kunderna ska ha sina bilar innan årsskiftet. Kias produktchef Joakim Jöhnke berättar att det finns en stor efterfrågan på
Kias stora bilar (framför allt de som säljs i USA) så de förväntar sig att EV9 kommer att sälja bra. Vid frågestunden efteråt undrade en tysk journalist hur det ser ut med en prestandaversion och vi fick det bekräftat i direktsändning att det kommer en EV9 GT 2025!

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad fredag 22 december 2023
Publicerad onsdag 29 mars 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil