Stökig marknad för elbilar

Stökig marknad för elbilar

Köpa bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad söndag 11 februari 2024
Stökig marknad för elbilar

Kinas elbilsekonomi blomstrar men det ekonomiska och politiska läget i västvärlden sätter käppar i hjulen för elbilstillverkare. Det råder priskrig på elbilar. Hur ska det gå?

Höga räntor och indragna subventioner har dragit i handbromsen för elbilsförsäljningen av nya bilar i Europa. I ett politiskt klimat som premierar att sänka drivmedelsskatter är det svårt att övertyga köpare att lägga sina surt förvärvade pengar på en ny elbil. Framför allt eftersom att prisnivån för elbilar ligger så pass högt i jämförelse med bensin- och dieselbilar gör att det finns pengar att spara i räntekostnader.

Investeringar följer så klart det politiska läget och när Donald Trump riskerar att bli president i USA med massiva nedskärningar i de klimatsatsningar som Joe Biden har gjort väljer de med pengar att sitta på dem till att framtiden är mindre oviss.

I Kina är det tvärtom. Den kinesiska staten öser in pengar i elbilstillverkningen vilket leder till drösvis med billiga elbilar som är på väg hit. Något som skrämmer europeiska biltillverkare som behöver hjälp av EU för att kunna sänka sina tillverkningskostnader samt resa handelshinder i form av tullar på kinesiska bilar.

I Sverige är BYD och MG stora på privatleasingmarknaden med kraftigt subventionerade leasingpriser. Trots ränteläget. Räknar du däremot på själva köppriset ser du snabbt att kalkylen är omöjlig.

Polestars redan usla aktiekurs har inte hjälpts av att Volvo nu meddelat att de tar sin ekonomiska hand från företaget som de delar mycket av sin teknik med. Det har fått Volvos aktiekurs att rusa medan SEB deklarerat att Polestar är ”värdelöst”.

Problemet är att Volvo har större vinstmarginal på sina elbilar (13 procent) mot Polestar (2 procent). Trots att tillverkningen sker i Kina är kineserna tveksamma till att köpa volymmodellen Polestar 2.

Renault presenterade nyligen sin utveckings- och tillverkningavdelning för elbilar kallad Ampere som det skulle gå att köpa aktier i. En plan som Renault nu har skrotat eftersom värderingen är alldeles för låg.

Detsamma gäller för Volkswagen som hade hoppats få in pengar för sin batteritillverkningsavdelning. Hittills i år har Teslas aktiekurs sjunkit med 30 procent.

Med Tesla i spetsen har elbilar av ett flertal bilmärken prissänkts i omgångar. Förutom Teslas modeller har Ford, Renault, Polestar, Toyota och Zeekr annonserat stora prissänkningar för sina eldrivna modeller. Kul för de som köper nytt, men också något som ställer till problem på andrahandsmarknaden då det är svårt att beräkna restvärden och därmed göra en sannolik avbetalningsplan.

Efter att ha satsat stort på dyra och avancerade elbilar ligger nu fokus på att få fram billiga elbilar som folk har råd med. Volkswagen har meddelat att deras ID. 2all som ska kosta under 25 000 euro ska komma 2025. Tesla har också meddelat att det ska komma en mindre bil och hade hoppats att slå VW på fingrarna. Nu har båda tillverkarna fått revidera ankomstdatumet till 2026 tidigast.

I slutet av 2024 ska Renault lansera sin prismässigt tillgängliga volymmodell 5. Om de kan tillverka den med bra vinstmarginaler kommer sannolikt investeringslyckan att vända. Nu är det bara för resten av tillverkarna att lyckas med samma sak.

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad måndag 12 februari 2024
Publicerad söndag 11 februari 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil