Premiär för VW:s nya elektriska kombi
Volkswagen har dragit det officiella täcket av sin nya eldrivna kombi ID.7 Tourer. En efterlängtad bil i kombilandet Sverige. Här är alla mått som du behöver.
Hur många eldrivna kombibilar i övre mellanklassen kan du räkna till? Två, va? BMW i5 Touring och nu VW Passa … förlåt, ID.7 Tourer. Men Porsche Taycan Sports Turismo då? Nej, du. Visserligen har den alla attribut men rent storleksmässigt platsar den inte i den övre mellanklassen. Yes, ganska petimätrigt, men så är det.
Jaha, Volkswagen ID.7 kombi alltså? Nej, Tourer vill Volkswagen att du kallar den. Det ska vara en korsning mellan en shooting break (alltså en kombi med en lite snabbare baklucka) och en kombi. Frågar du mig är det bara en kombi. Visst, karossen har de aerodynamiska kvaliteter som en elbil kräver för att nå en god distans, men bakluckan är så pass upprätt att den får kallas för kombi. Hur ”dynamisk” den än vill framstå.
Två meter lastyta
Jämfört med ID.7 med halvkombikaross har kombiversionen naturligtvis lite bättre utrymmen. Den ökade höjden baktill gör dels att baksätespassagerarna får bättre huvudutrymme, men också att bagagerumsvolymen växer med 13 liter mot ID.7 under insynsskyddet (545 mot 532). Men baksätet går att ställa i två lägen och i det mest upprätta läget får du in upp till 605 liter bagage i ID.7 Tourer. En ökning med 73 liter jämfört med ID.7. Fäller du baksätet får du en lastyta på nära två meter och som rymmer upp till 1 714 liter (128 liter mer än ID.7).
ID.7 Tourer har samma yttermått som ID.7. Båda modellerna är 4 961 mm långa och har ett axelavstånd på 2 971 mm samt korta överhäng. De båda ID.7-versionerna är 1 862 mm breda (utan ytterbackspeglar) och 1 536 mm höga.
Knappt 70 mils räckvidd
Precis som till ID.7 erbjuder VW två olika batteristorlekar (77 och 86 kWh) till ID.7 Tourer och beroende på energiinnehåll förväntar VW att ID.7 Tourer ska uppnå en räckvidd på upp till 685 km. Batteriet på 86 kWh ska klara en maximal laddeffekt på upp till 200 kW medan 77 kWh-batteriet får nöja sig med 175 kW. På denna effektnivå kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på mindre än 30 minuter.
Volkswagen har installerat en ny laddnings- och värmestyrningsfunktion som förvärmer batteriet inför nästa snabbladdningsstopp så att det kan laddas med hög effekt. Något som kan korta laddtiden med flera minuter, särskilt på vintern.
Förvärmningen startas automatiskt på väg till nästa snabbladdningsstation när navigationssystemets målstyrning med ruttplanerare är aktiv. Det går också att aktivera funktionen manuellt.
Chat GPT – snart i en VW nära dig
Volkwagens nya röstassistent IDA ska få en ny integrering av chattbotten Chat GPT, som kommer att finnas tillgänglig i ID.7 Tourer och andra Volkswagen-modeller vid en senare tidpunkt.
Eftersom VW har minimerat förarinstrumentet bjuder de nu på head up-display med förstärkt verklighet som projicerar relevant information i förarens synfält.
Säljstart för ID.7 Tourer ska inledas inom några veckor. Då ska VW även ge mer information om versioner, priser, utrustning och tekniska data. Själva lanseringen sker i sommar kring halvårsskiftet då de första bilarna också beräknas komma till Sverige. Eftersom ID.7 kostar från 655 000 kronor bör ID.7 Tourer hamna runt 670 000 kronor.